Delegeren betekenis:
Bij delegeren geef je een ander de bevoegdheid, verantwoordelijkheid en het vertrouwen om bepaalde werkzaamheden uit te voeren.
Bij delegeren geef je een ander de bevoegdheid, verantwoordelijkheid en het vertrouwen om bepaalde werkzaamheden uit te voeren.
Hoe moet je delegeren? Dat is een vraag die veel ondernemers bezig houdt.
Het is best moeilijk, omdat je als ondernemer bij iedere klant betrokken bent.
Toch moet je kunnen delegeren om te groeien, want anders sta je de groei van je bedrijf in de weg!
Hier 5 tips van Arko van Brakel om te kunnen delegeren en om aan je business te kunnen werken inplaats van in je business te verzanden.
Tip 1: Wees radicaal transparant
Maak al je doelen, beweegredenen, je cijfers, je resultaten, maar ook je zorgenvolledig transparant voor je mensen. Ze zullen zich onmiddelijk meer betrokken voelen en meer vertrouwen in je hebben.
Tip 2: Betrek je mensen bij alles
Dus het stellen van de doelen, bedenken van de oplossingen en het bedenken van de werkwijze.
Tip 3: Wees mild en vergevingsgezind bij fouten
Angst is de slechtste raadgever als je wilt delegeren.
Tip 4: Loslaten is wat anders dan uit je handen laten vallen.
Faciliteer en ondersteun je mensen dus als je gaat delegeren.
Tip 5: Neem jezelf niet te serieus.
Jij bent niet de enige in de wereld met goede ideeen. En mensen die thuis grote beslissingen kunnen nemen, kunnen dat ook bij jou op het werk.
Wil je meer weten over de leiderschapsstijlen die er zijn + hoe je een goede leider wordt? Lees dan dit artikel >>
Tip: Dan is het boek 'Ondernemen met impact’ van Arko van Brakel iets voor jou. In dit boek krijg je leiderschapslessen van een ervaren ondernemer. Bekijk het boek hier >>
Wil je liever een persoonlijke coach en expert op het gebied van effectief leidinggeven? Dan raad ik je van harte het programma 'Zakelijk leiderschap op slippers' van Jeanet Wolf en John Slabbekoorn aan. Al honderden ondernemers hebben haar programma's met (groot) succes gevolgd! Hier vertellen ze meer over de inhoud van hun leiderschapsprogramma (+ klantervaringen) >>