Goede Mailing maken en versturen in 2021 - Stappenplan
mailing-maken-en-versturen-email-marketing-software-goede-mailing-maken-e-mail-marketing-tools

Een goede mailing maken en versturen in 2021

Zo wordt jouw mail door de ontvanger wel gelezen!

Geld-verdienen-met-bloggen

Corinda

20 januari 2021
Wil jij graag een goede mailing maken en versturen? Je bent waarschijnlijk van plan om de mensen op je mailinglijst een mail te sturen. Het liefst wil je natuurlijk dat de ontvangers jouw mail ook daadwerkelijk openen en lezen.

In dit artikel zal ik je vertellen hoe je een goede mailing kan maken, wat een goede mailing jouw oplevert en je krijgt een praktisch stappenplan; zodat je een mailing kan maken en versturen. Op basis van dit artikel kun  je jouw mailing strategie direct goed op gaat zetten of kun je de knoop doorhakken om er voor te kiezen dat het nu hét moment is om je strategie aan te passen.

Dus... Wil jij een goede mailing maken en versturen? Lees dan snel verder!

Wil je direct starten met het maken van een mailing? Ons favoriete e-mail marketing software is Enormail. Probeer hier gratis uit >>

Wat levert een goed mailing jou op?

Een goede mailing maken kan je bedrijf of online onderneming erg veel opleveren! Veel meer dan je nu waarschijnlijk denkt. Het is voor je bedrijf ontzettend krachtig om een grote mailinglijst te hebben, zodat je jouw producten of diensten kan promoten.

In plaats van het versturen van een ‘Nieuwsbrief’ (zoals veel bedrijven doen) ga je mails maken en versturen op basis van de interactie die een relatie heeft met jouw website of mailing. Dit betekent dat een mail een gevolg wordt van een actie van jouw relatie. Hierdoor hoef je jouw e-mailmarketing strategie maar eenmalig op te zetten.

Via e-mail marketing kun je heel goed een band met je lezer opbouwen, ze zullen je daardoor meer gaan vertrouwen en uiteindelijk iets bij je kopen. Wanneer je een nieuw product lanceert of bijvoorbeeld een event of workshop wilt organiseren hoef je maar een mailing te maken en naar je mailinglijst te sturen en de verkopen stromen binnen!

Lijkt dit voor jou ook wel wat? In dit artikel neem ik je aan de hand van een stappenplan mee en gaan we een doeltreffende mailing maken. Het maakt niet uit of je een mailing gaat maken om mensen te informeren of dat je iets wilt verkopen. Na het lezen van dit artikel kun jij aan de slag met het maken van je eigen mailing!

Stappenplan: Mailing maken en versturen

Oké, je weet nu waarom een goede mailing maken aan te raden is. Ik zal je in 8 stappen precies uitleggen hoe je een goede mailing kan maken en versturen.

Stap 1: Hoe kun je aan mailadressen komen?

Voordat je een mailing gaat maken heb je een mailinglijst nodig. Mocht je nog geen (grote) mailinglijst hebben, dan wil ik je in deze stap toch even kort meegeven hoe je kan beginnen met het opbouwen van een mailinglijst. Ik hoor vaak dat bedrijven dit niet makkelijk vinden, vandaar dat ik met deze stap begin. Heb je een mailinglijst waar je tevreden mee bent dan kun je eventueel gelijk door naar de volgende stap.


Een maillijst opbouwen kan heel goed via je website. Je websitebezoekers zijn in eerste instantie op zoek naar informatie en willen niet direct iets kopen. Een goede methode om aan meer mailadressen te komen is het weggeven van iets met waarde; waar mensen ook geld voor zouden willen geven. Denk bijvoorbeeld een gratis e-book, een filmpje of een audiobestand. Zo bouw je heel eenvoudig stap-voor-stap een mailinglijst op.


Zie onderstaand voorbeeld van gratis e-books:

mailing-maken-en-versturen-email-marketing-software-goede-mailing-maken-e-mail-marketing-tools
Let er wel op dat je bij het verzamelen van e-mailadressen duidelijk (en ondubbelzinnig) toestemming verkrijgen van de ontvanger. Hij of zij moet zich bewust voor de mail(reeks) ingeschreven hebben die je wilt gaan versturen.

Stap 2: Welke e-mail marketing software gebruik je?

Om een mailing te versturen heb je e-mail marketing software nodig. Welke e-mail marketing software ga jij gebruiken? Dit kan met verschillende mailsystemen. Een bekend systeem waar ik ook mee gewerkt heb is bijvoorbeeld Mailchimp (Engelstalig). Op een bepaald ogenblik kwam ik de software Enormail tegen en zijn we overgestapt. Waarom?
 
  • Omdat dit een nederlandstalig programma is.
  • Het programma erg makkelijk in gebruik is.
  • Het veel meer mogelijkheden biedt; Denken aan het eenvoudig maken van automatische mail funnels, toevoegen van pop-ups aan je website en ‘tags’ aan mensen op je maillijst.”

    Het voordeel van een goede e-mail marketing software is dat deze niet alleen je maillijst netjes bijhoudt maar ook een autoresponder aanbiedt. 
“Een autoresponder is een systeem dat automatisch mails verstuurd naar de mensen die zich inschrijven op je mailinglijst. Zodat je maar 1x werk hebt om de mails te maken en in het systeem klaar te zetten. De rest gebeurd daarna automatisch!” 

Vooraf kun je bijvoorbeeld een aantal nieuwsbrieven schrijven en deze in je autoresponder plaatsen. Je geeft daarbij aan om de hoeveel dagen de nieuwsbrieven automatisch naar de inschrijver verzonden moet worden en klaar is je autoresponder.

Wanneer je een autoresponder gebruikt dan kun je automatisch een band opbouwen met je lezers, of dat er nu 1 is of 1000, dit maakt geen verschil, het gaat allemaal automatisch! Enormail bevat deze handige optie. Hier kun je Enormail gratis uitproberen >>

Stap 3: Waarom wil je een mailing versturen (doel)?

Voordat je een mailing gaat maken en versturen is het belangrijk om het doel van je mail duidelijk te hebben. Wellicht herken je dit wel: Je krijgt mails waar de onderwerp-regel al niet van aanspreekt of mails die boordevol saaie tekst staat of waar veel en veel te veel informatie in is gepropt. Mijn ervaring is dat ik deze al snel niet lees en wegklik.

Het bepalen van je doel is dus heel belangrijk!

Wil je een mailing versturen dan kan dit de volgende reden hebben. Je wilt iemand...

1. Informatie geven:
Je wilt iemand waardevolle informatie geven (toegang tot e-book, filmpje, audiobestand) of over bepaalde veranderingen. Het doel is om iemand kennis te laten maken met je bedrijf en/of op de hoogte te houden van ontwikkelingen die er zijn.

2. Een aanbod doen:
In dit geval wil je iemand een persoonlijk aanbod doen, attenderen op acties of je  productlancering onder de aandacht brengen. In alle gevallen is je doel om de verkoop een boost te geven.

Bepaal dus eerst de doel van je mailing en ga daarna pas verder met de volgende stap.

Stap 4: Naar wie wil je de mailing sturen (doelgroep)?

Bij alle gevallen is het belangrijk om na te gaan wie je doelgroep precies is.


Dit kun je bepalen door te kijken naar:

1. Het geslacht van je doelgroep.
2. De leeftijd van je doelgroep.
3. Wat de gemeenschappelijke kenmerken zijn.
4. Welke interesses je doelgroep heeft.
5. Is de ontvanger al klant of is het een nieuwe lead.
6. Ga je de ontvanger aanspreken met ‘u’ of met ‘je’.

Wanneer je duidelijk hebt welke doelgroep(en) er zijn, kun je de inhoud van de mail die je wilt sturen per doelgroepsegment afstemmen. Aan de hand van deze segmentatie zorg je dat jouw boodschap relevant is voor de ontvanger. Alleen zo kun je een goede mailing maken.

Bedenk dus goed wie je doelgroep is!

Stap 5: De mailing maken

Je bent er nu klaar voor om een goede mailing te maken. Hieronder heb ik opgezet wat het allerbelangrijkste is bij het maken van een goede mailing.

#1. Bedenk een aansprekende onderwerp-regel
Het benoemen van klantvoordeel zorgt ervoor dat de ontvanger je mail ook daadwerkelijk opent. Let er wel op dat een misleidende onderwerpregel altijd genadeloos afgestraft wordt! Je onderwerpregel moet nieuwsgierigheid opwekken. De ontvanger zou moeten worden geprikkeld en zich gaan afvragen: “Welke voordelen zou dit product voor mij hebben?”, “Wat voor cadeau zou het zijn?”, “Welke gratis tip kan ik krijgen?”.

Hier een paar voorbeelden van een goede onderwerpregel.
- We hebben een leuk cadeau voor je klaarstaan.
- Heb jij ook dit ……… probleem?
- Boek nu een goedkope vakantie naar Ibiza.

#2. Wees persoonlijk
Zorg dat je mailing een die persoonlijk is, zodat de ontvanger niet het gevoel heeft dat hij of zij net als vele andere dezelfde mail heeft ontvangen. Dit begint al met een persoonlijke aanhef zoals: ‘Beste {voornaam}’ en niet ‘Beste lezer’ of ‘Beste klant’. Op deze manier zal de ontvanger eerder geneigd zijn om je mail te openen.

#3. Kom snel ter zake
Je mail ontvanger heeft vast nog meer mails te lezen. kom dus snel ter zake.

#4. Schrijf korte alinea's
De lezer moet in korte tijd je mail kunnen lezen. Schrijf dus korte alinea’s. Maak je mail niet te lang, maar zeker ook niet te kort.

#5. Zorg dat je mail er cleane uitziet
Hier een tekstblok, daar een afbeelding, een mailing volgepropt met informatie etc. Ik zie het nogal eens voorbijkomen. De kracht van een goede mailing is juist als deze clean en overzichtelijk oogt. Anders kan ik je nu al vertellen dat de lezer je mail niet snel zal lezen en snel wegklikt!

Bekijk onderstaande mailing maar eens...

Zo kun je dus een mailing maken die er clean en daardoor overzichtelijk uitziet.
Bij deze mail is de kans erg groot dat de ontvanger deze direct zal lezen.

mailing-maken-en-versturen-email-marketing-software-goede-mailing
#6. De call-to-action
Wil je een mailing maken waar de ontvanger ook daadwerkelijk actie op onderneemd? Zorg er dan voor dat dit duidelijk is. Dit kun je doen door een call-to-action link of knop aan je mail toe te voegen. Je kunt ervoor kiezen om deze call-to-action meerdere malen aan je mail toe te voegen. Bijvoorbeeld halverwege je mail en een keer aan het einde van je mail. Dit kan eenvoudig met Enormail >>
mailing-maken-en-versturen-email-marketing-software-goede-mailing-maken-e-mail-marketing-tools
#7 Uitschrijflink
Het is wettelijk verplicht om in ieder mailing een uitschrijflink te plaatsen. Je contacten moeten zich kunnen afmelden voor een (bepaald type) mail of mailreeks. Controleer of je die optie toegevoegd hebt in je mail.

Stap 6: Mailing testen

Of het nu om een eenmalige mailing of een mailreeks gaat; voordat je jouw mail naar je mailinglijst gaat versturen test deze dan eerst zelf uit. Dit kun je doen door de mail naar je eigen mailbox te versturen en hem dan op je desktop en mobiel te bekijken. Kijk goed of alles goed staat:

- Is de tekst goed te lezen?
- Wordt de tekst goed uitgelijnd?
- Kloppen de kolommen?
- Worden de afbeeldingen goed weergegeven?
- Werken de hyperlinks?
- Zowel op desktop- als mobiel?

Is alles naar wens dan kun je de mailing gaan versturen 😀

Stap 7: De mailing versturen

Wil je de mail direct versturen of wil je dit op een later tijdstip doen? 


Wil je de mail op een later tijdstip versturen plan de mail dan in op een specifieke datum.

Wil je jouw mail direct versturen? Lets go! 🥳

Stap 8: Verstuurde mailing analyseren

Een hele belangrijke stap is om je verstuurde mail te analyseren. Door het analyseren van je resultaten wordt je steeds beter. Na ongeveer één week kun je a.d.h.v. de statistieken in je e-mail marketing software een goede analyse maken. Hier kun je zien of jouw mail veel of juist weinig is gelezen.

Mocht je in je statistieken zien dat de mail weinig is geopend dan kan dit de volgende oorzaken hebben:

1. De mail is bij veel mensen in de spambox beland.
2. De onderwerpregel is niet aantrekkelijk genoeg.

Je kan in dit geval altijd proberen om de mail nog een keer te versturen en je onderwerpregel te veranderen.


Bij Enormail kun je heel eenvoudig je statitieken inzien. Probeer hier gratis uit >>

mailing-maken-en-versturen-email-marketing-software-goede-mailing-maken-e-mail-marketing-tools

Conclusie mailing maken

Zorg er dus eerst voor dat je een mailinglijst opbouwt en goede e-mail marketing software hebt. Daarna kun je een mailing maken. Als je deze mailing gaat maken bepaal je eerst het doel van je mailing, dan bepaal je de doelgroep, ga je daadwerkelijk de mailing maken, test je of de mailing goed is en kun je de mail naar je mailinglijst versturen.

Ongeveer een week nadat je jouw mail hebt verstuurd kun je analyseren of deze door veel of weinig mensen is geopend. Eventueel kun je aan de hand van deze gegevens een vervolgactie doen.

Een mailing maken hoeft dus helemaal niet moeilijk te zijn als je bovenstaande stappen volgt. Het kan er juist voor zorgen dat je (online) onderneming sterk zal groeien.

Wil je starten met e-mail marketing? Enormail is een eenvoudig mailsysteem wat ervoor zorgt dat je dankzij mailing meer geld met je business zal verdienen. Probeer Enormail hier gratis uit >>

Veel succes!

Anderen bekeken ook

Geld-verdienen-met-bloggen
Geld verdienen met bloggen -
Tips en Stappenplan
Cursus affiliate marketing revolutie review

Affiliate Marketing Revolutie (review)
van Jacko Meijaard

de-beste-website-software-ervaring-met-phoenix-website
Wat is de beste website software?
Dit is wat ik heb ontdekt...
arrow_drop_up arrow_drop_down